Ibaraki University's
College of Education
Teacher Training Course (Health and Physical Education)

顔写真
Professor

YOSHINO Satoshi

  • Birth:1967
  • Tel.029-228-8260
  • Fax.029-228-8260

Career

  1. Edogawa Gakuen Toride High School teacher 1996/04/01-1999/03/31
  2. Institute of Sport and Health Sciences, The University of Tsukuba Research Associate 1999/04/01-2001/03/31
  3. baraki University’s College of Education 准教授 2001/04/01-Present

Academic background

  1. Osaka Kyoiku University 保健体育 1991
  2. University of Tsukuba Graduate School, Division of Physical Education 体育方法学 Master course 1993

Academic degrees

  1. 体育学修士 Tsukuba University 1993/03

Current state of research and teaching activities

Physical Education Curriculum
Physical Education Teacher Education

Research Areas

  1. Physical Education

Research keywords

  1. Physical Education Teacher Education, Instrucational Research, Physical Education Curriculum Study, Teaching Method Study

Subject of research

  1. The effect of characteristics of task on learning behavior and learning product

Bibliography

  1. 高等学校学習指導要領解説 保健体育偏 体育偏 吉野聡 東山書房 2019/02/15 978-4-469-8278-1568-9 高等学校保健体育科及び体育科における教育内容の解説書
  2. 初等体育科教育 吉野聡 第12章 初等体育科教育の実践⑥-ボール運動系(ネット型) ミネルヴァ書房 2018/12/30 978-4-469-623-08485-2 小学校体育授業を実践する教員に向けた入門書
  3. Introduction to Elementary School Physical Education 吉野聡 第3章第2節よい体育授業の条件 大修館書店 2018/04/20 978-4-469-26842-3 小学校体育授業づくりに関する入門書
  4. 平成29年度学習指導要領改訂のポイント 小・中 体育・保健体育科 吉野聡 体育的な見方・考え方 明治図書 2017/03/31 978-4-18-271529-7 学習指導要領の改訂(2017年)に向けて、とりわけ教科の本質について議論されている教科の見方・考え方について概説する。
  5. 図説新中学校体育実技 細江文利ほか 球技 大日本図書 2015 978-4-477-02761-6 URL 中学校保健体育科における球技領域8種目(バスケットボール、ハンドボール、サッカー、バレーボール、卓球、テニス、バドミントン、ソフトボール)それぞれにおける予備的運動を紹介。

Papers

  1. (MISC) Other article Only ボールゲームで育成を目指す資質・能力とは 吉野聡 体育科教育 大修館書店 65/ 2, 18-21 2017/02/01 新学習指導要領の公表を控え、球技領域の指導に求められている育成を目指す資質能力について解説した。
  2. (MISC) Other article Only 学習指導要領改訂の方向性の中で目指されている「資質・能力」とは 吉野聡 楽しい体育授業 明治図書 33/ 2, 4-7 2017/02/01 新学習指導要領の公表を間近に控え、体育において育成が目指されている「資質・能力」について解説した。
  3. (MISC) Other article Only 子どもの主体的な学びを保障する体育の授業づくり -これまでの論議に学ぶ学習指導論の考え方 吉野聡 楽しい体育の授業 明治図書 33/ 7, 6-9 2016/07/01 学習者の主体的な学び(アクティブ・ラーニング)が求められる今日、戦後を中心にこれまで論議されてきた学習指導論の考え方や問題点について解説した。
  4. 学習者の自己評価による球技の類型と各型に位置づく類似の行為 吉野 聡, 加藤 敏弘, 篠田 明音, 斎藤 拓真, 宇井 俊介, 飯塚 明彦, 佐藤 竜也 体育学研究 一般社団法人 日本体育学会 60/ 2, 511-525 2015 0484-6710 URL   The purpose of this study was to examine the various categories of games and the similarities of behavior in each category, based on data analysis of university students' self-evaluation of selected games. Data were collected by questionnaire and interview. The questionnaire was administered to 239 (111 male and 128 female) students and asked about their overall evaluation of each selected game, whereas the interview was conducted with 17 (7 male and 10 female) students to ascertain the reasons why they thought they would be suited to the selected games. Cluster analysis was conducted on the questionnaire data to clarify the game classification quantitatively, and qualitative analysis was conducted on the interview data to clarify the similarities of behavior in each game category. The results reconfirmed that the invasion, net, and striking/fielding categories of games were classified similarly to those in several previous studies. In addition, several similarities of behavior in the game categories were revealed.<br>
  5. 一撃の攻防を強調する剣道の授業づくりとその有効性 菊地 耕, 吉野 聡, 柴田 一浩, 佐藤 豊, 宇井 俊介, 斎藤 拓真 体育学研究 Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences 789-803 2014 0484-6710 URL

Research presentations

  1. Poster presentation Exploration of the knack to design the program for game understanding -Relationship between the decision-making of game play and visuospatial perception- 2012 East Asia Sport Pedagogy Conference 2012/12/09 ゲーム理解のための指導にあたり、状況判断と視空間認知能力との関係を検討した。中学生77名を対象に球技系及び体操系の運動経過把握テストならびに視空間認知テストを行い両者の関係について分析を行った結果、体操系において空間定位と運動経過把握に強い関係が認められたのに対し、球技系運動経過把握では空間関係や点在物体の目算との間に有意な相関が認められ、両技能の特性を浮き彫りにすることができた。
  2. Poster presentation Effects of Learning Teaching Strategy on Student Teacher Teaching Self-Efficacy and Motivation to be a Teacher AIESEP 2010/10/26 体育教員養成課程の学生を対象に指導方略についてトレーニングしたところ、実際の授業においてその効果が発揮され、彼らは指導に対する自己効力感を高める傾向にあることが明らかになった。
  3. Oral presentation(general) チームパシュート方式による長距離走の授業づくり 日本体育授業研究 2010/08/09 中学校体育授業で実施される長距離走の単元を対象に、チームパシュート方式による教材の作成とその効果に関する実践事例報告を行った。

Prizes

  1. 推奨授業 身体活動 2006/03/10

Alloted class

  1. Material Development for Primary School Health and Physical Education
  2. Material Development for Infant (health)
  3. Methodology for Ball Games I
  4. Designing the Teaching of Health and Physical Education
  5. Physical education primer

Social Contribution

  1. 第58回全国学校体育研究大会埼玉大会指導助言 2019/04/01-2019/10/31 第58回全国学校体育研究大会における原山中学校の実践研究に対し、指導助言を行う。

Memberships of academic societies

  1. 日本体育学会 1994-Present
  2. 日本体育授業研究会 1994/08-Present
  3. 日本体育科教育学会 1994/04-Present
  4. 日本スポーツ教育学会 1994/04-Present

Committee Career

  1. 日本体育科教育学会 理事 2019/04/01-2021/03/31
  2. International Jouranal of Sport and Health Science 編集委員 2019/04/01-2021/03/31
  3. 日本体育学会 編集委員 2017/04/01-2019/03/31
  4. International Jouranal of Sport and Health Science 編集委員 2015/04/01-2017/03/31
  5. 日本体育授業研究会 茨城大会実行委員長 2011/08-2011/08