Ibaraki University's
College of Education
Teacher Training Course (Health and Physical Education)

顔写真
Associate Professor

YOSHINO Satoshi

  • Birth:1967
  • Tel.029-228-8260
  • Fax.029-228-8260

Career

  1. Edogawa Gakuen Toride High School teacher 1996/04/01-1999/03/31
  2. Institute of Sport and Health Sciences, The University of Tsukuba Research Associate 1999/04/01-2001/03/31
  3. baraki University’s College of Education 准教授 2001/04/01-Present

Academic background

  1. Osaka Kyoiku University 保健体育 1991
  2. University of Tsukuba Graduate School, Division of Physical Education 体育方法学 Master course 1993

Academic degrees

  1. 体育学修士 Tsukuba University 1993/03

Current state of research and teaching activities

Physical Education Curriculum
Physical Education Teacher Education

Research Areas

  1. Physical Education

Research keywords

  1. Physical Education Teacher Education, Instrucational Research, Physical Education Curriculum Study, Teaching Method Study

Subject of research

  1. The effect of characteristics of task on learning behavior and learning product

Bibliography

  1. 平成29年度学習指導要領改訂のポイント 小・中 体育・保健体育科 吉野聡 体育的な見方・考え方 明治図書 2017/03/31 978-4-18-271529-7 学習指導要領の改訂(2017年)に向けて、とりわけ教科の本質について議論されている教科の見方・考え方について概説する。
  2. 図説新中学校体育実技 細江文利ほか 球技 大日本図書 2015 978-4-477-02761-6 URL 中学校保健体育科における球技領域8種目(バスケットボール、ハンドボール、サッカー、バレーボール、卓球、テニス、バドミントン、ソフトボール)それぞれにおける予備的運動を紹介。
  3. 「ステップアップ中学体育」教師用指導書 新しい体育実技の授業づくり 大修館書店編集部編 学習指導要領を知る 大修館書店 2015/04/01 978-4-469-36469-9 URL 我が国における教育課程編成上、基準とされる学習指導要領。特に体育科の基本理念やカリキュラム構想はどのような考え方に基づいて記述されているのか、また具体的な運動領域の指導や学習指導観はどのようなことを重視しているのかを解説している。
  4. 新版中学校保健体育 高石昌弘ほか 子どもの文化としてのスポーツの意義 大日本図書 2015/02/13 978-4-477-02715-9 URL 中学校保健体育科における体育理論で使用することを中心に、「現代生活におけるスポーツの文化的意義」「国際的なスポーツ大会の文化的な役割」「人々を結び付けるスポーツの文化的なはたらき」で構成される。
  5. 教師用指導資料 小学校体育(運動領域) デジタル教材 高橋健夫ほか 体つくり運動(体ほぐしの運動、体力を高める運動) 文部科学省 2012 URL 小学校高学年に位置づけられている体つくり運動領域の体ほぐしの運動と体力を高める運動の学習の進め方をダイジェストで収録。

Papers

  1. (MISC) Other article Only ボールゲームで育成を目指す資質・能力とは 吉野聡 体育科教育 大修館書店 65/ 2, 18-21 2017/02/01 新学習指導要領の公表を控え、球技領域の指導に求められている育成を目指す資質能力について解説した。
  2. (MISC) Other article Only 学習指導要領改訂の方向性の中で目指されている「資質・能力」とは 吉野聡 楽しい体育授業 明治図書 33/ 2, 4-7 2017/02/01 新学習指導要領の公表を間近に控え、体育において育成が目指されている「資質・能力」について解説した。
  3. (MISC) Other article Only 子どもの主体的な学びを保障する体育の授業づくり -これまでの論議に学ぶ学習指導論の考え方 吉野聡 楽しい体育の授業 明治図書 33/ 7, 6-9 2016/07/01 学習者の主体的な学び(アクティブ・ラーニング)が求められる今日、戦後を中心にこれまで論議されてきた学習指導論の考え方や問題点について解説した。
  4. 学習者の自己評価による球技の類型と各型に位置づく類似の行為 吉野 聡, 加藤 敏弘, 篠田 明音, 斎藤 拓真, 宇井 俊介, 飯塚 明彦, 佐藤 竜也 体育学研究 一般社団法人 日本体育学会 60/ 2, 511-525 2015 0484-6710 URL   The purpose of this study was to examine the various categories of games and the similarities of behavior in each category, based on data analysis of university students' self-evaluation of selected games. Data were collected by questionnaire and interview. The questionnaire was administered to 239 (111 male and 128 female) students and asked about their overall evaluation of each selected game, whereas the interview was conducted with 17 (7 male and 10 female) students to ascertain the reasons why they thought they would be suited to the selected games. Cluster analysis was conducted on the questionnaire data to clarify the game classification quantitatively, and qualitative analysis was conducted on the interview data to clarify the similarities of behavior in each game category. The results reconfirmed that the invasion, net, and striking/fielding categories of games were classified similarly to those in several previous studies. In addition, several similarities of behavior in the game categories were revealed.<br>
  5. 一撃の攻防を強調する剣道の授業づくりとその有効性 菊地 耕, 吉野 聡, 柴田 一浩, 佐藤 豊, 宇井 俊介, 斎藤 拓真 体育学研究 Japan Society of Physical Education, Health and Sport Sciences 789-803 2014 0484-6710 URL

Research presentations

  1. Poster presentation Exploration of the knack to design the program for game understanding -Relationship between the decision-making of game play and visuospatial perception- 2012 East Asia Sport Pedagogy Conference 2012/12/09 ゲーム理解のための指導にあたり、状況判断と視空間認知能力との関係を検討した。中学生77名を対象に球技系及び体操系の運動経過把握テストならびに視空間認知テストを行い両者の関係について分析を行った結果、体操系において空間定位と運動経過把握に強い関係が認められたのに対し、球技系運動経過把握では空間関係や点在物体の目算との間に有意な相関が認められ、両技能の特性を浮き彫りにすることができた。
  2. Poster presentation Effects of Learning Teaching Strategy on Student Teacher Teaching Self-Efficacy and Motivation to be a Teacher AIESEP 2010/10/26 体育教員養成課程の学生を対象に指導方略についてトレーニングしたところ、実際の授業においてその効果が発揮され、彼らは指導に対する自己効力感を高める傾向にあることが明らかになった。
  3. Oral presentation(general) チームパシュート方式による長距離走の授業づくり 日本体育授業研究 2010/08/09 中学校体育授業で実施される長距離走の単元を対象に、チームパシュート方式による教材の作成とその効果に関する実践事例報告を行った。

Prizes

  1. 推奨授業 身体活動 2006/03/10

Alloted class

  1. Material Development for Primary School Health and Physical Education
  2. Material Development for Infant (health)
  3. Methodology for Ball Games I
  4. Designing the Teaching of Health and Physical Education
  5. Physical education primer

Memberships of academic societies

  1. 日本体育学会 1994-Present
  2. 日本体育授業研究会 1994/08-Present
  3. 日本体育科教育学会 1994/04-Present
  4. 日本スポーツ教育学会 1994/04-Present

Committee Career

  1. 日本体育授業研究会 茨城大会実行委員長 2011/08-2011/08
  2. 日本体育科教育学会 国際交流委員長 2011/04-Present
  3. 日本スポーツ教育学会 国際交流委員長 2009/04-Present
  4. 日本体育学会 実行委員 2005/10-2005/10
  5. 日本スポーツ教育学会 実行委員 2005/10-2005/10